دات نت نیوک
جستجو
  17 خرداد 1399
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 اسفند 1395
" اميد" به احياي فرصتهاي از دست رفته به اتكاي" كورشِ خليج فارس"

  " اميد" به احياي فرصتهاي از دست رفته به اتكاي" كورشِ خليج فارس"

امتیاز: Article Rating

نفت تولید شده از چاهها غالباً بوسیله خط لوله به واحدهای بهره برداری و فرآورش ارسال می گردد. در فرا ساحل گاهی به دلیل شرایط ویژه سیال و مسافت طولانی تا خشکی امکان انتقال نفت از بستر دریا به وسیله خط لوله وجود ندارد و به اصطلاح " نفت در لوله می ماسد " و بر اثر افت دما گرانروی آن به شدت افزایش می یابد در چنین شرایطی راه حلهای مختلفی جهت انتقال نفت به ساحل وجود دارد مانند نصب گرم کن یا کویل به دور لوله و یا تزریق مداوم مواد ضد انعقاد که هر دو این روشها به شدت هزینه های پروژه را بالا برده و گاه آن را غیر اقتصادی می کند.

روش دیگر مخلوط کردن نفت سبک و سنگین است این روش در صورتی امکان پذیر است که در مبدا هر دو این محصولات یعنی هم نفت سبک و هم نفت سنگین موجود باشد؛ اما راهکار دیگر استفاده از شناورهای پالایشگاهی است که در صنعت نفت به شدت در حال گسترش می باشند،این قبیل شناورها به دسته های مختلفی چونFSO,FSU,FPSO تقسیم می شوندکه پیشرفته ترین نوع آنFPSO   است ،شناوری که توانایی دریافت، فرآورش، ذخیره و انتقال نفت به نفتکش را دارد.

لایه های نفتی ميدان مشترك پارس جنوبی که قصه بهره برداری 20 ساله قطر از آن و رکوردهای حفاری ثبت شده اش در گینس بیشتر به افسانه می ماند یکی از این دست مخازن است که امکان انتقال نفت آن با لوله به خشکی وجود نداردو از این رو بهره برداری از آن به دلیل نبود شناور پالایشگاهی مناسب سالها براي كشورمان به تعویق افتاد؛ اما با استقلال طرح توسعه لایه های نفتی از شرکت نفت و گاز پارس به نوعی با استقرار یک تیم کوچک اما چابک ، تمرکز بر پیشبرد این پروژه نفتی افزایش یافت و به نوبه خود باعث شتاب در گردش چرخ توسعه آن گردید اما در دل تحریمها همچنان مشکل عدم وجود شناور پالایشگاهی به قوه خود باقی بود.

جهت تهیه این نوع شناورها سه راه پیش روی تیم طرح مستقل و تیم پترو ایران به عنوان پیمانکار پروژه وجود داشت؛خرید و تغییر یک شناور پالایشگاهی دیگر و مناسب و همسان سازی آن با سیال مخزن و شرایط اقلیمی خلیج فارس(Modify) ساخت از ابتدا(New Built) تبدیل یک شناور تانکر به شناور پالایشگاهی(Convert) که با بررسی های فنی و مالی  به عمل آمده مشخص گردید که بهترین و اقتصادی ترین راه گزینه سوم یعنی Convert می باشد از اینرو پس از خرید یک تانکر 750000 بشکه ای عملیات بهینه سازی بدنه و تطبیق ان با خلیج فارس در یک کارگاه کشتی سازی در شرق دور و نصب روسازه ها در کارگاهی پیشرفته تر به انجام پذیرفت و اما به دلیل شروع پروزه در زمان اوج تحریمها و نیاز به نامگذاری از ابتدا جهت به ثبت رسانی، نام این شناور CYRUS یا همان کوروش نامیده شد.Cyrus در واقع اولین FPSO خاور میانه است و ظرفیت فرآورش روزانه 35000 بشکه وذخیره سازی 700000 بشکه از نفت لایه های نفتی پارس جنوبی را دارد.

پیشرفت پروژه لایه های نفتی خصوصاً اجرای ساخت و انتقال Cyrus نمونه آشکاری از موفقیت یک تیم کوچک و چالاک در سازمان دولتی و نمونه عالی از همکاری بخش دولتی یعنی طرح مستقل و پیمانکار یعنی پترو ایران است و در واقع وجود یک مدیر با سابقه اهل پروژه به عنوان معدود مثالهاي نقض عدم کارایی بازنشستگان شاغل( عليرضا ضيغمي) و اعتماد و پشتیبانی ایشان از یک جوان داراي مهارت های چندگانه ( فردين اسعدي)و وجود همتای جوانی برای ایشان در پترو ایران (امير هنرمند)از سویی ومدیری توانمند و اگاه به جزییات فنی صنعت نفت در پترو ایران ( رهام قاسمي )از سوی دیگر و زحمات شبانه روزی گروههای جوان در هر دو بخش دولتی و خصوصی همگی دست به دست هم دادند تا تیم های هماهنگ تخصص محور بر اساس زمانبندی منظم کار را به پیش برده و به سرانجام رسانند امید که اولین بشکه های نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی در اولین ماه از سال جدید(1396) به تولید رسد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل